Gimnazjum Nr 1  Rabka-Zdrój

 im. Obrońców Poczty Polskiej  w Gdańsku

 ul. Jana Pawła Ii  40, Rabka-Zdrój  34-700 

  tel/fax (0-18) 26-76-721, 

e-mail:  gimnazjum.rabka@wp.pl 

Program wychowawczy
Gimnazjum Nr 1 w Rabce-Zdroju

w roku szkolnym 2015/2016

 >> strona główna <<

 

Założenia  programu: 

       

  1.   Polityka  jakości.

Gimnazjum  XXI w - to szkoła twórcza , mocno  osadzona w środowisku lokalnym i zapewniająca każdemu uczniowi wszechstronny rozwój tak, by potrafił: zrozumieć siebie, zrozumieć świat, określić swoje dążenia i drogi prowadzące do realizacji celów. Chcemy, by przy tym potrafił myśleć za siebie - bo to jest jego życie i działać z innymi, bo żyje wśród innych.

    1. Polityka jakości w naszej szkole:
    2. Misja:
       "Gimnazjum Nr 1 w Rabce-Zdroju- szkoła bezpieczna, twórcza, przyjazna i wymagająca-
      jest miejscem sukcesu dla uczniów, nauczycieli, rodziców"

    3. Celem edukacji w Gimnazjum Nr 1 w Rabce - Zdroju jest wprowadzenie uczniów w świat wiedzy naukowej, wdrożenie ich do samodzielności oraz pomoc w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji, a także przygotowanie do aktywnego udziału w życiu społecznym. Gimnazjum Nr 1 w Rabce - Zdroju w zakresie wiedzy i umiejętności zapewnia uczniom w szczególności:
    4.  

      1. naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się oraz rozumienia czytanych treści.
      2. poszerzenie oferty edukacyjnej o zajęcia pozalekcyjne rozwijające indywidualne zdolności uczniów.
      3. poznawanie wymaganych pojęć oraz zdobywania rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia.
      4. rozumienie przekazywanych treści.
      5. rozwijanie zdolności dostrzegania  różnego   rodzaju  związków  i    zależności  (przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych, przestrzennych itp.).
      6. rozwijanie myślenia analitycznego i syntetycznego.
      7. traktowanie wiadomości przedmiotowych stanowiących wartość poznawczą samą w sobie w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie.
      8. poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.
      9. twórczy, kreatywny sposób myślenia.
      10. umiejętność zbierania, przetwarzania  i przechowywania informacji.
      11. umiejętność korzystania z technik informatycznych.
      12. poznawanie dziedzictwa kultury narodowej, postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.
      13. umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się oraz przyjmowania coraz większej odpowiedzialności za własną naukę.
      14. naukę skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia, brania pod uwagę poglądów innych ludzi, poprawnego porozumiewania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych wystąpień.
      15. naukę efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie obowiązujących norm.
      16. odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków.
      17. rozwój sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.
      18. przyswajanie sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.
      19. umiejętność współpracy w grupie i pracy metodą projektów.

       

    5. Celem pracy wychowawczej w Gimnazjum Nr 1 w Rabce - Zdroju jest: dla wspomagania pracy wychowawczej rodziny - wszechstronny rozwój ucznia jako osoby. Rozwijanie w nim samodzielności i wykształcenie umiejętności pozwalających szerzyć dobro, prawdę i piękno oraz godnie żyć w szkole, rodzinie,  społeczności lokalnej i państwowej.

      Szczególną troską w naszej pracy wychowawczej będzie aby uczniowie:

      1. znajdowali w szkole środowisko  wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym.
      2. rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie.
      3. mieli świadomość życiowej użyteczności  zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych jak i całej edukacji na danym etapie.
      4. poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie.
      5. stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie i odpowiedzialność za innych, wolność własną z wolnością innych.
      6. uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego  oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.
      7. przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów  i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się.
      8. kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych, rozumienia ich  poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.

       

    6.  Model  wychowawczy absolwenta Gimnazjum Nr 1 w Rabce-Zdroju.
    7.  
      W Gimnazjum Nr 1 w Rabce-Zdroju dążymy do wykształcenia i wychowania ucznia, który:

      • jest przygotowany do podjęcia obowiązków na kolejnym etapie edukacji,
      • jest wyposażony w rzetelną wiedzę i umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości do rozwiązywania problemów,
      • dba o własny rozwój, umie korzystać z różnych źródeł informacji, rozwija swoje zainteresowania i pasje poznawcze,
      • jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje,
      • cechuje się wysoką kulturą osobistą,
      • zna chrześcijańskie korzenie Europy oraz dziedzictwo kulturowe i cywilizacyjne świata,
      • ma poczucie dumy narodowej, zna i szanuje historię, kulturę oraz tradycję własnej miejscowości, regionu i kraju, ma świadomość wartości związanych z Patronem Szkoły,
      • kieruje  się  uniwersalnymi  zasadami  etyki,  szanuje  drugiego  człowieka  i  jest   wrażliwy na potrzeby innych,
      • potrafi być odpowiedzialny za zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz innych, przeciwstawia się przejawom zła i przemocy,
      • jest przygotowany do odpowiedzialnego wypełniania swoich ról w rodzinie  i  społeczeństwie,
      • właściwie rozumie ideały demokracji, tolerancji i wolności, szanuje prawa człowieka,
      • jest wrażliwy na otaczającą przyrodę a środowisko przyrodnicze traktuje jako kapitał dla siebie i przyszłych pokoleń.

      Cechy te będziemy kształtować u uczniów poprzez rozwijanie umiejętności:

      • rozumienia i refleksyjnego przetwarzania tekstów,
      • komunikowania się w języku ojczystym i językach obcych,
      • myślenia matematycznego i naukowego,
      • obserwacji empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa,
      • sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi,
      • wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji,
      • planowania i organizowania własnej nauki,
      • pracy zespołowej.

       

 

 

 

 

  strona Gimnazjum