Założenia programu:
-
Polityka jakości.
Gimnazjum XXI w - to szkoła twórcza , mocno osadzona w środowisku lokalnym i zapewniająca każdemu uczniowi wszechstronny rozwój tak, by potrafił: zrozumieć siebie, zrozumieć świat, określić swoje dążenia i drogi prowadzące do realizacji celów. Chcemy, by przy tym potrafił myśleć za siebie - bo to jest jego życie i działać z innymi, bo żyje wśród innych.
- Polityka jakości w naszej szkole:
Misja:
"Gimnazjum Nr 1 w Rabce-Zdroju- szkoła bezpieczna, twórcza, przyjazna i wymagająca-
jest miejscem sukcesu dla uczniów, nauczycieli, rodziców"
- Celem edukacji w Gimnazjum Nr 1 w Rabce - Zdroju jest wprowadzenie uczniów w świat wiedzy naukowej, wdrożenie ich do samodzielności oraz pomoc w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji, a także przygotowanie do aktywnego udziału w życiu społecznym. Gimnazjum Nr 1 w Rabce - Zdroju w zakresie wiedzy i umiejętności zapewnia uczniom w szczególności:
- naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się oraz rozumienia czytanych treści.
- poszerzenie oferty edukacyjnej o zajęcia pozalekcyjne rozwijające indywidualne zdolności uczniów.
- poznawanie wymaganych pojęć oraz zdobywania rzetelnej wiedzy na poziomie umożliwiającym kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia.
- rozumienie przekazywanych treści.
- rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, czasowych, przestrzennych itp.).
- rozwijanie myślenia analitycznego i syntetycznego.
- traktowanie wiadomości przedmiotowych stanowiących wartość poznawczą samą w sobie w sposób integralny, prowadzący do lepszego rozumienia świata, ludzi i siebie.
- poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego.
- twórczy, kreatywny sposób myślenia.
- umiejętność zbierania, przetwarzania i przechowywania informacji.
- umiejętność korzystania z technik informatycznych.
- poznawanie dziedzictwa kultury narodowej, postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.
- umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się oraz przyjmowania coraz większej odpowiedzialności za własną naukę.
- naukę skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia, brania pod uwagę poglądów innych ludzi, poprawnego porozumiewania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych wystąpień.
- naukę efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie obowiązujących norm.
- odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków.
- rozwój sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.
- przyswajanie sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.
- umiejętność współpracy w grupie i pracy metodą projektów.
- Celem pracy wychowawczej w Gimnazjum Nr 1 w Rabce - Zdroju jest: dla wspomagania pracy wychowawczej rodziny - wszechstronny rozwój ucznia jako osoby. Rozwijanie w nim samodzielności i wykształcenie umiejętności pozwalających szerzyć dobro, prawdę i piękno oraz godnie żyć w szkole, rodzinie, społeczności lokalnej i państwowej.
Szczególną troską w naszej pracy wychowawczej będzie aby uczniowie:
- znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym.
- rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie.
- mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych jak i całej edukacji na danym etapie.
- poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie.
- stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie i odpowiedzialność za innych, wolność własną z wolnością innych.
- uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.
- przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się.
- kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych, rozumienia ich poglądów, umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
- Model wychowawczy absolwenta Gimnazjum Nr 1 w Rabce-Zdroju.
W Gimnazjum Nr 1 w Rabce-Zdroju dążymy do wykształcenia i wychowania ucznia, który:
- jest przygotowany do podjęcia obowiązków na kolejnym etapie edukacji,
- jest wyposażony w rzetelną wiedzę i umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości do rozwiązywania problemów,
- dba o własny rozwój, umie korzystać z różnych źródeł informacji, rozwija swoje zainteresowania i pasje poznawcze,
- jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje,
- cechuje się wysoką kulturą osobistą,
- zna chrześcijańskie korzenie Europy oraz dziedzictwo kulturowe i cywilizacyjne świata,
- ma poczucie dumy narodowej, zna i szanuje historię, kulturę oraz tradycję własnej miejscowości, regionu i kraju, ma świadomość wartości związanych z Patronem Szkoły,
- kieruje się uniwersalnymi zasadami etyki, szanuje drugiego człowieka i jest wrażliwy na potrzeby innych,
- potrafi być odpowiedzialny za zdrowie i bezpieczeństwo własne oraz innych, przeciwstawia się przejawom zła i przemocy,
- jest przygotowany do odpowiedzialnego wypełniania swoich ról w rodzinie i społeczeństwie,
- właściwie rozumie ideały demokracji, tolerancji i wolności, szanuje prawa człowieka,
- jest wrażliwy na otaczającą przyrodę a środowisko przyrodnicze traktuje jako kapitał dla siebie i przyszłych pokoleń.
Cechy te będziemy kształtować u uczniów poprzez rozwijanie umiejętności:
- rozumienia i refleksyjnego przetwarzania tekstów,
- komunikowania się w języku ojczystym i językach obcych,
- myślenia matematycznego i naukowego,
- obserwacji empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa,
- sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi,
- wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji,
- planowania i organizowania własnej nauki,
- pracy zespołowej.
|