§ 1
-
Uczniowie mają
obowiązek realizowania projektów edukacyjnych na podstawie § 21a
Rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie
warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniówi
słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach
publicznych (Dz.U. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.), a udział ucznia w
projekcie ma wpływ na ocenę zachowania zgodnie z zapisami statutu.
§ 2
-
Gimnazjum stwarza
warunki do realizacji uczniowskich projektów edukacyjnych, które
mogą mieć charakter;
przedmiotowy, międzyprzedmiotowy, a czas ich powinien wynosić od 2
tygodni do 7 miesięcy w zależności od problematyki i złożoności
projektu.
§ 3
-
Realizacja projektu
edukacyjnego obejmuje klasę drugą i kończy się 31 maja
§ 4
-
Koordynatorem
projektów edukacyjnych jest nauczyciel powołany przez dyrektora
gimnazjum, którego
zadaniem jest:
-
zebranie od
zespołów przedmiotowych bądź poszczególnych nauczycieli
propozycji tematów projektu, sporządzenie ich listy zbiorczej,
jej przedstawienie dyrektorowi i radzie pedagogicznej oraz
upowszechnienie w sposób przyjęty w szkole;
-
monitorowanie
stanu realizacji projektów;
-
upowszechnienie
informacji na temat realizowanych projektów;
-
organizację
publicznej prezentacji projektów;
-
podsumowanie
realizacji projektów i przedstawienie radzie pedagogicznej
sprawozdania zbiorczego na koniec roku szkolnego.
§ 5
-
Opiekun projektu w
szczególności odpowiada za:
-
wskazanie
tematyki realizowanych projektów z uwzględnieniem
zainteresowań uczniów i treści podstawy programowej;
-
omówienie z
uczniami zakresu tematycznego oraz celów projektu i
koordynowanie podziału uczniów na poszczególne zespoły
projektowe;
-
opracowanie karty
projektu i innych dokumentów ( kontrakt dla uczniów, arkusz
oceny projektu, narzędzia do ewaluacji, kryteria oceny
projektu oraz instrukcja realizacji projektu) o ile taka
potrzeba zachodzi;
-
prowadzenie
konsultacji dla uczniów realizujących projekt;
-
monitorowanie o
realizacji projektu;
-
ocenę projektu we
współpracy z nauczycielami, którzy wspomagali jego realizację.
§ 6
-
Nauczyciele – w
zakresie swoich kompetencji – są zobowiązani do udzielenia
wsparcia
w realizacji
projektów zespołowi projektowemu, który za pośrednictwem opiekuna
projektu zwróci się o pomoc, a także, na prośbę opiekuna projektu,
biorą udział w opracowaniu kryteriów oceny projektu i samej ocenie
projektu.
§ 7
-
Zadania wychowawcy
klasy związane z realizacją projektu:
-
poinformowanie
uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach
realizacji projektu edukacyjnego;
-
prowadzenie
działań organizacyjnych, związanych z realizacją projektu
przez wszystkich uczniów klasy, dotyczących w szczególności:
-
wyboru tematu i
grupy projektowej przez każdego ucznia klasy,
-
monitorowania
udziału uczniów w pracach zespołu poprzez kontakt z
opiekunem zespołu,
-
przekazywania
informacji o wynikach monitorowania rodzicom;
-
komunikowanie się z
opiekunami projektów w sprawie oceniania zachowania;
-
dokonywanie zapisów
dotyczących realizacją przez ucznia projektu edukacyjnego w
dokumentacji szkolnej
(dziennik lekcyjny, arkusze ocen, świadectwa, inne ustalone przez
szkołę).
§ 8
-
Uczniowie mogą
realizować projekty w zespołach oddziałowych, międzyoddziałowych
lub międzyklasowych liczących 3–6 osób
§ 9
-
System podziału na
poszczególne zespoły projektowe odbywa się w następujący sposób:
-
poprzez
samodzielny wybór uczniów przy współpracy z wychowawcą klasy;
-
wychowawca
dopisuje ucznia do grupy w sytuacji, gdy ten nie dokona wyboru
lub został uczniem szkoły po upływie terminu wyboru projektu.
§ 10
-
Zadania zespołu
określa instrukcja realizacji danego projektu przygotowana przez
opiekuna oraz kontrakt zawarty z opiekunem.
§ 11
-
Przy wyborze
tematyki projektu obowiązuje zasada dobrowolności, a jeden
projekt może być realizowany niezależnie przez kilka zespołów
uczniowskich.
§ 12
-
Tematyka projektów
wraz z określeniem celów, etapów realizacji, terminów
planowanego
zakończenia projektu
oraz sposobu prezentacji efektów oraz ze wskazaniem opiekuna
projektu jest
zgłaszana do koordynatora przez opiekuna projektu.
§ 13
-
Tematyka
planowanych do realizacji projektów, zawierająca informacje, o
której mowa w pkt 3a, jest przedstawiana przez koordynatora
dyrektorowi gimnazjum nie później niż do 15 października danego
roku.
§ 14
-
Dyrektor w
porozumieniu z radą pedagogiczną dopuszcza złożone projekty do
realizacji,
biorąc pod uwagę
możliwości organizacyjne i warunki, jakimi dysponuje gimnazjum.
§ 15
-
Dopuszcza się, w
wyjątkowych sytuacjach, modyfikację listy projektów
realizowanych w
trakcie danego roku
szkolnego, a także zmianę tematyki, terminów zakończenia i sposobu
prezentacji efektów,
a także opiekuna (opiekunów) projektu, o ile wystąpiły przyczyny,
które uniemożliwiły realizację podjętego zadania. Decyzję o
zmianach w pracy nad projektami podejmuje koordynator projektów po
konsultacji z opiekunem danego projektu lub dyrektorem szkoły.
§ 16
-
Realizacja projektu
może być dokonywana podczas zajęć lekcyjnych, o ile nie zaburza
to zasad ustalonych przez nauczyciela prowadzącego zajęcia, a
także podczas zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych według
ustalonego wcześniej harmonogramu.
§ 17
-
Ocenie podlega
projekt oraz udział uczniów w projekcie.
-
Projekt jest
oceniany wg stopni szkolnych;
-
Końcowa ocena
udziału uczniów w projekcie jest wyrażona liczbą punktów,
którą wychowawca klasy uwzględnia przy wystawianiu oceny z
zachowania zgodnie z zasadami określonymi w Statucie Gimnazjum
-
Forma i kryteria
oceny są znane uczniowi od samego początku pracy nad projektem.
-
Ocena obejmuje nie
tylko efekt końcowy projektu, ale też systematyczność pracy
uczniów, aktywność i twórczość w realizacji projektu na
poszczególnych jego etapach.
§ 18
-
Udział ucznia w
projekcie ma wpływ na ocenę zachowania, zgodnie z zasadami
ustalonymi w statucie szkoły.
§ 19
-
Dokumentacja
dotycząca projektu winna zawierać kartę projektu,
kontrakt z uczniami,
sprawozdanie z realizacji, kartę samooceny, kartę oceny projektu i
inne dokumenty, które opiekun uzna za niezbędne do realizacji
projektu.
§ 20
-
Dokumentację
przechowuje się do końca roku szkolnego, w którym uczeń kończy
gimnazjum.
§ 21
-
W przypadku udziału
w kilku projektach uczeń może zdecydować o wyborze projektu,
który będzie wpisany na świadectwie ukończenia gimnazjum w
terminie do 30 maja
w ostatnim roku nauki
w gimnazjum.
strona Gimnazjum
|